Plan-IT
Stories

Volvo Mobility Centre

Volvo Mobility Centre

Mobility Centre is officieel dealer Volvo Cars voor het zuidwesten van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Barendrecht en Vlaardingen. Naast de verkoop en service van de nieuwste Volvo modellen heeft Mobility Centre ook ruime ervaring op het gebied van onderhoud aan Volvo's met oudere bouwjaren.

In de dagelijkse service en onderhoud aan alle Volvo modellen speelt Plan-IT een grote rol. Marco van der Zant is in zijn functie van Aftersales Manager dan ook zeer trots gebruiker van Plan-IT.

"Ik ben begonnen bij een dealer waar er met het planbord aan de muur werd gewerkt. Toen er nog geen alternatief was kon je hier makkelijk mee werken. Maar gaandeweg werden de wensen van de klanten complexer en waren de kaartjes vaak niet meer toereikend om alle informatie er op te vermelden. De intrede van het plansysteem van Plan-IT was daarom een verademing. De juiste invulling vergde wel wat inspanning, maar daarna was iedereen binnen de kortste keren gewend aan dit nieuwe plansysteem."

Hij vervolgt: "Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben. Door er gewoon mee te gaan werken ontdek je al gauw hoe makkelijk het eigenlijk is en dat de vele mogelijkheden simpel opgepakt kunnen worden."

Hiermee raakt Marco de kern van de gedachte achter Plan-IT. Het vervangt het planbord aan de muur, is eenvoudig in gebruik en komt direct vertrouwd over. De diverse kleurstellingen van het oude planbord zijn mee overgenomen. Klussen kunnen efficiënter worden ingepland, waardoor er meer uren kunnen worden verkocht. En meer uren betekent meer omzet.

Een ander groot voordeel volgens Marco is, dat je met Plan-IT vanaf je eigen computer kunt kijken in de werkplaatsbezetting van een ander filiaal. "In mijn huidige functie als Aftersales Manager is het voor mij zeer eenvoudig om inzage te krijgen in de bezetting van de drie vestigingen. Ook hier geldt, dat de juiste instellingen gehanteerd dienen te worden. Met één druk op de knop kan ik wisselen tussen onze vestigingen." Is er geen plek in de eigen werkplaats, kan men dus met behulp van Plan-IT kijken of er plaats is bij de andere vestiging. Hierdoor wordt voorkomen, dat de klant elders gaat shoppen voor het onderhoud aan zijn/haar auto.

Plan-IT kan worden gekoppeld aan de meest gangbare DMS-systemen. Hierdoor wordt het plannen van de afspraken een stuk efficiënter en eenvoudiger. Zo kan Plan-IT derhalve ook 100% gekoppeld worden aan het Volvo DMS-systeem, iDas. "De belangrijkste punten zijn voor mij de koppeling met ons facturatie systeem iDas en het zelf in kunnen stellen kleurenschema. Dat maakt de variatie van werkzaamheden goed duidelijk en overzichtelijk. Ook de tools zoals bijvoorbeeld de in te stellen waarschuwing (pop-up) als er te veel wachters op dezelfde tijd worden gepland en het voorkomen van overcapaciteit. Daardoor wordt er een stuk rust gecreëerd. En zeker ook de module voor het vervangend is voor ons uniek. Hierdoor kan ik direct zien welke huurauto is meegegeven aan welke klant en kan ik eenvoudig een huurovereenkomst printen voor de klant en onze administratie."

Op de vraag, wat hij zijn collega dealers zou willen vertellen, die nog met een planbord aan de muur werken, is zijn antwoord zeer duidelijk. "Snel er mee stoppen. Ik weet je wilt graag vasthouden aan het oude vertrouwde. Vroeger hadden wij geen computers en toen werd alles nog handmatig gedaan. De intrede van de computer was toen voor veel bedrijven een heikel punt. Maar nu kun je niet meer zonder. Dat is ook zo met Plan-IT. De snelheid van het daadwerkelijk plannen en dan wel door enkele vinkjes aan te geven, is de plankaart al klaar en staat deze in je overzicht. Het service document is identiek aan het plansysteem en kun je niets meer vergeten. Dus is het ook niet erg als je weer eens je pen of markeer stift kwijt bent. Dus volgens mijn overtuiging: GEWOON DOEN !!!!

En sinds ik Plan-IT gebruik ben ik ook nooit meer plotseling kaartjes kwijt. Het kwam nog wel eens voor dat de afdeling Verkoop een kaartje verving om een afleverbeurt voorrang te verlenen. Stond ik daar op maandagochtend aan de balie met een klant waarvan ik niet wist dat deze een afspraak had voor zijn onderhoudsbeurt.

Laat staan hoe je je planning weer op orde moet brengen als het planbord van de muur is gevallen. Ga er maar aan staan om dan alles weer recht te breiden."

Terug naar Plan-IT Stories