Nieuws

Julian Hendriks en Leon Wonnink van Plan-IT International in de oliebollenspecial van Automobiel Management 2018

Rendementsverbetering met Plan-IT

03-01-2018

Het digitale planbord Plan-IT van JDS bedrijfsautomatisering bv is gemaakt voor het inplannen en beheren van afspraken in de werkplaats. Een goede planning levert geld op. “Dat een bedrijf geen rendementsverbetering maakt met Plan-IT hebben we nog nooit meegemaakt.”

Een op de drie autobedrijven gebruikt Plan-IT

Het populaire plansysteem Plan-IT Werkplaats wordt in Nederland door één op de drie dealers gebruikt. Maar DMS-pakketten hebben toch al een plansysteem? Leon Wonnink, accountmanager van Plan-IT: “Autobedrijven worden gedreven door resultaatsverbeteringen en willen alles uit hun planning halen. Daarin schieten de plansystemen
van DMS-pakketten functioneel te kort.” JDS wil tussen alle DMS-pakketten en Plan-IT goede koppelingen. De  werkorders worden immers in DMS aangemaakt en geïmporteerd in Plan-IT. Julian Hendriks, commercieel directeur:
“Dat lukt ook, want wij maken geen concurrerende software en onderhouden met alle DMS-leveranciers uitstekende relaties.”

Tot zes procent extra rendement

Plan-IT wordt gebruikt door dealers, universele en bandenservicebedrijven; eigenlijk overal waar drie monteurs of meer werken. Wonnink: “Hoe minder monteurs je hebt, hoe zorgvuldiger je moet plannen, want je hebt minder uitwijkmogelijkheden. Plan-IT let continu op de verloren kwartiertjes en de beschikbare capaciteit. Geen enkel systeem kan voorzien dat er morgen spontaan drie klanten extra komen. Maar plannen doe je met een flexibele schil en die schil kan met Plan-IT veel kleiner zijn dan met andere planningsystemen.” Het resultaat is een productiviteitsverbetering in de werkplaats van twee tot zes procent. Hendriks: “Dat is keihard haalbaar. Dat een bedrijf geen rendementsverbetering maakt met Plan-IT hebben we nog nooit meegemaakt. Bovendien is er ruimte voor onverwachte bezoekers en tegenvallende reparaties.” Met Plan-IT kun je plannen op een specifieke monteur, je kunt de klant een afspraakbevestiging sturen of een herinnering, maar de consument heeft zelf ook invloed. Hij kan via een stoplichtsysteem (groen, oranje, rood) zelf online een beschikbaar tijdslot kiezen voor een afspraak. In Plan-IT draait alles om communicatie. Hendriks: “De communicatie is geautomatiseerd en de sms’jes worden gevalideerd
verzonden; je hebt er geen omkijken naar. De klant wordt op de hoogte gehouden van de status en krijgt een sms’je als zijn auto klaar is. Daarmee haal je de druk bij de piekmomenten weg en creëer je rust bij de werkplaatsreceptie.”

Extra toepassingen

De Plan-IT productenfamilie evolueert door. Zo laat Plan-IT Bandenhotel naast de (bandenwissel) planning ook grafisch zien waar de banden in het magazijn liggen. Plan-It Proefrit laat zien welke auto’s bij welke vestiging klaarstaan voor een proefrit, terwijl de klant ook zelf een proefrit kan reserveren. De toepassing Plan-IT Welkom laat de klant op een groot scherm zien bij welke balie hij moet zijn en wat de status van zijn auto is. Wonnink: “De juiste communicatie schept rust bij klant en receptie. Als je Plan-IT koopt verdien je het in een half tot driekwart jaar terug. Als je Plan-IT huurt verdien je vanaf dag één.”

Bron: oliebollenspecial automobiel management 2018

Terug naar het overzicht