Plan-IT 25 jaar
Een reis van innovatie

De ondernemersreis van Julian Hendriks

De ondernemersreis van Julian Hendriks

21-10-2025

Mijn eerste stappen richting ondernemerschap zette ik bij Xerox Computer Services in Venray, waar ik destijds de weekenddienst draaide. Tegelijkertijd studeerde ik aan de Hogere Informatica Opleiding (HIO) in Eindhoven. Daar ontmoette ik een medestudent die een bedrijf was begonnen in computerrelatiegeschenken. Dat zette iets in gang. Ik dacht: “Dat kan ik ook.”

Maar als 19-jarige mocht je destijds niet zomaar een bedrijf starten. Je moest 21 jaar zijn, een gerechtelijk bevel hebben, of samenwerken met iemand die ouder was. Na goed overleg met mijn ouders ging ik samen met mijn vader Piet naar de Kamer van Koophandel in Venlo om mijn eerste bedrijf officieel in te schrijven. Dat moment markeerde het begin van mijn ondernemersreis.

De geboorte van Plan-IT

Rond 1996 kregen we via een regionale Forddealer de vraag om inzicht te bieden in twee werkplaatsen, in Venray en Boxmeer. Dankzij onze ervaring met netwerken en het koppelen van filialen kwam deze vraag bij ons terecht. Waar we bij JDS werkten aan afgebakende projecten met een duidelijk begin en eind, was dit anders. De gebruiker had slechts een globale wens, geen kant-en-klare oplossing.

De eerste versie van wat later Plan-IT zou worden, programmeerden we in DBASE III en Clipper. Het was pionieren, veel trial-and-error en intensieve samenwerking met de gebruiker. In eerste instantie was de planner puur maatwerk voor één autobedrijf. Tot een externe adviseur langskwam, die direct zag dat dit veel breder inzetbaar was. Hij bracht ons in contact met Idégoned, destijds nog leverancier van analoge planborden.

Na maanden van doorontwikkeling werd Plan-IT op 1 augustus 2000 officieel gelanceerd. Om snel marktacceptatie te krijgen, boden we bij de eerste vijf vestigingen van een merk een speciale introductiekorting aan. Wat begon als een lokale oplossing, groeide uit tot een product dat de autowereld zou veranderen.

Groeien door luisteren

Bij JDS waren we gewend aan overzichtelijke projecten. Softwareontwikkeling bleek een ander verhaal. Gebruikers veranderden onderweg van gedachten of kwamen met nieuwe wensen. Dat vroeg om flexibiliteit. We leerden luisteren, bijsturen en tegelijk koers houden. Een vaardigheid die later een van de succesfactoren van Plan-IT zou worden.

Onze kracht ligt in het betrekken van gebruikers bij de ontwikkeling. We bedenken niet in een ivoren toren wat ze nodig hebben, we vragen het ze. We doen wat we beloven, en vaak sneller dan verwacht. Dat leverde ons niet alleen veel complimenten op, maar ook langdurige relaties. Onze helpdesk werd al snel geroemd om haar betrokkenheid en oplossingsgerichtheid. Daarnaast bleef Plan-IT altijd betaalbaar. Die combinatie van kwaliteit, klantgerichtheid en prijsbewustzijn zorgde ervoor dat gebruikers graag bij ons bleven.

De ondernemer achter het succes

Ik zie mezelf in de eerste plaats als een ambachtsman. Een techneut, softwareontwikkelaar en perfectionist die wil dat dingen werken, niet alleen technisch, maar ook in de praktijk. Voor mij draait ondernemen niet om het simpelweg verkopen van een product, maar om het leveren van een oplossing waar de gebruiker écht blij van wordt.

Die mentaliteit, denken vanuit kwaliteit en klanttevredenheid, heeft de groei van zowel JDS als Plan-IT bepaald.

En natuurlijk heb ik dat niet alleen gedaan. Zonder het geweldige team van Plan-IT en JDS waren we nooit gekomen waar we nu staan. Het team functioneert bijna autonoom, wat mij de ruimte geeft om me te richten op klanten, partners en strategie. Die balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid is goud waard gebleken.

Lessen uit veertig jaar ondernemerschap

Als ik één belangrijke les moet noemen uit veertig jaar ondernemen, dan is het deze: afspraak is afspraak. In de beginjaren wilde ik zo graag leveren dat ik soms vergat te factureren. Dat leidde tot scheve verhoudingen en stress. Pas toen ik consequent duidelijke afspraken maakte én factureerde wat ik deed, kwam er rust. Gebruikers wisten beter wat ze konden verwachten, en ik kon beter plannen en leveren. Mijn motto werd: “Zeg wat je doet, doe wat je zegt, of beter nog: doe het beter dan je belooft.”

Belangrijke momenten en mensen

Er zijn veel momenten die me zijn bijgebleven. De bouw van ons eigen pand aan Keizerveld 25 in 2002, geopend in april 2003 met personeel, klanten en partners. De technische uitdagingen die we overwonnen. De groei naar honderden vestigingen.

Een heel persoonlijk moment was ons 35-jarig jubileum, midden in de coronaperiode. Omdat we niet konden samenkomen, besloot ik samen met mijn vrouw en zoon in de auto te stappen en alle medewerkers persoonlijk te bezoeken. Dat voelde als thuiskomen bij je eigen familie.

Ook het losmaken van Plan-IT uit JDS was een belangrijke stap. Spannend, maar logisch. Het gaf Plan-IT de vrijheid om zelfstandig te opereren en verder te groeien. Een keuze waar ik nog altijd trots op ben.

En recent nog, de overstap naar een extern hostingplatform, een strategische keuze die onze flexibiliteit vergroot en ons voorbereidt op de toekomst.

Dankbaarheid en vooruitblik

Ondernemen doe je nooit alleen. Ik ben veel mensen dankbaar. Mijn ouders, die me de kans gaven te beginnen. Mijn vrouw en kinderen, die me altijd hebben gesteund. Zakelijk gezien wil ik mensen noemen als Luuk, die al sinds mijn jeugd in mijn leven is en jarenlang mede-aandeelhouder was. Victor Weijs, die in 2000 als adviseur betrokken raakte in de groeifase. Jos Hovens, die vanaf 2005 structuur bracht en hielp bij de internationale uitbreiding. En Rogier en Leon, respectievelijk verantwoordelijk voor techniek en commercie, die het operationele beleid van Plan-IT jarenlang droegen. Sinds 2022 ben ik weer iets dichter bij de uitvoering betrokken en dat voelt goed. Want wat telt, is dat iedereen in het team heeft bijgedragen aan wat Plan-IT vandaag is. Samen hebben we iets bijzonders gebouwd. En samen gaan we verder.

Tot slot

Van een 19-jarige student met een idee, tot marktleider in de automotive branche: het is een reis vol leermomenten, uitdagingen en trots. De kern is altijd hetzelfde gebleven: luisteren, leren en leveren.

Of, zoals ik het zelf graag zeg:

“Zeg wat je doet, doe wat je zegt en doe het beter dan beloofd.”
Terug naar het overzicht