Vrijdag 20 juni 2025 zijn wij na 12:00 niet meer bereikbaar i.v.m. de Plan-IT relatiedag
We houden het e-mail adres contact@plan-it.nl in de gaten voor spoedgevallen

Plan-IT 25 jaar
Een reis van innovatie

De eerste stap in digitale planning

12-05-2025

Hoe een simpel idee de werkplaats voorgoed veranderde

Het was midden jaren ’90, en bij veel werkplaatsen in de automotive sector hing nog het vertrouwde planbord aan de muur. Met magneten, stiften en geplastificeerde kaartjes werd de werkplaatsplanning vormgegeven. Een systeem dat werkte tot op zekere hoogte, maar dat bij elke groei of verandering vaak zijn beperkingen liet zien. Op dat kruispunt van traditie en vooruitgang werd het zaadje geplant voor wat later Plan-IT Werkplaats zou worden. Een digitale vertaling van iets bekends, met de kracht om de werkplaats compleet te vernieuwen.

Het begon met een simpele vraag vanuit de markt. Bij een bestaande klant van JDS ging kostbare tijd verloren aan het bijhouden van de planning. Werkorders raakten zoek, monteurs liepen heen en weer, en het overzicht verdween zodra het een beetje druk werd. De vraag was simpel: kon dat niet efficiënter? En belangrijker nog: kon dat niet digitaal? Wat volgde was geen groot strategisch plan, maar een pragmatische eerste stap. Een experiment. De eerste digitale werkplaatsplanner werd gebouwd in Clipper, een programmeertaal die destijds populair was bij bedrijven die hun administratieve processen wilden automatiseren. De functionaliteit was basic, maar de impact was voelbaar. Opeens konden werkorders via een scherm bekeken worden. Geen magneten meer die verschoven werden. Geen notities die onleesbaar werden. Geen onduidelijkheid over wie wat moest doen.

Wat begon als een minimale oplossing, werd al snel serieuzer genomen toen de voordelen in de praktijk zichtbaar werden. De eerste gebruikers zagen direct dat er iets fundamenteels veranderde. Niet alleen het werkproces werd efficiënter, maar er kwam letterlijk rust in de werkplaats. Het scherm bracht overzicht, en dat overzicht bracht ruimte in het hoofd, in de planning, en in de bedrijfsvoering. Toch was Clipper beperkt. De gebruikservaring kon beter, het onderhoud was omslachtig, en de groeiambities vroegen om een stabielere basis. Dus werd de overstap gemaakt naar Visual DataFlex. Voor stagiair Rogier, die onder begeleiding van Luuk aan de eerste versies werkte, betekende dit een sprong in het diepe. De opdracht was niet langer alleen technisch, het kreeg visie.

De migratie naar een Windows-omgeving was een kantelpunt. Opeens kon er gewerkt worden met grafische tijdsblokken, iets dat in die jaren nog zeldzaam was. Het planbord kreeg kleur, structuur en vooral interactie. Monteurs en planners konden met één muisklik een werkorder verplaatsen. Informatie kon in realtime gedeeld worden tussen vestigingen. Wat ooit begon als een hulpmiddel, begon nu op een echte applicatie te lijken. Toen Autobedrijf van Haren de voordelen ervoer van gedeelde planningen tussen hun vestigingen in Boxmeer en Venray, werd het potentieel pas echt duidelijk.

En toen kwam de naam. Want een goed product heeft een eigen gezicht nodig. Plan-IT werd geboren als merknaam, en met die naam begon de weg naar professionalisering. Niet alleen de software, maar ook de organisatie maakte stappen. Jos Hovens trad aan om structuur aan te brengen, zodat Julian zich kon richten op gebruikers en markt. Het team groeide, en daarmee ook de ambitie. Nieuwe functionaliteiten werden ontwikkeld op basis van gebruikersfeedback. Rapportages, drag & drop-functionaliteit, automatische updates, stuk voor stuk toevoegingen die voortkwamen uit luisteren, aanpassen en doorgroeien.

Plan-IT was geen spontane hit, maar een doordacht antwoord op een bekend probleem. De digitale versie van het analoge bord bleek veel meer dan een technische vernieuwing. Het was een fundamentele verbetering van de manier waarop werkplaatsen georganiseerd werden. Gebruikers kregen niet alleen software, maar een manier van werken terug. En die manier zou blijvend veranderen. Want wie eenmaal de rust van een goed functionerende digitale planning had ervaren, ging niet meer terug naar kaartjes op een muur.

Wat begon met een idee bij één gebruiker, groeide uit tot een beweging. Een nieuwe standaard. En de eerste stap in digitale planning bleek achteraf veel meer dan een innovatie. Het was het begin van een cultuurverandering in de werkplaats. Eén waarin technologie niet alleen ondersteunt, maar richting geeft. En dat was pas het begin van de reis.

Blijf op de hoogte van onze voortgang!

In de komende edities zullen we verder inzoomen op de groei en innovaties die het succes van Plan-IT hebben voortgedreven. Schrijf je nu in op deze speciale jubileumnieuwsbrief, zodat je geen enkele update mist.

Heb je zelf nog een mooie herinnering of een leuk verhaal aan Plan-IT? Stuur hem dan op naar marketing@plan-it.nl. Wij verzamelen al deze mooie verhalen en verwerken het tot een leuke bundel.

Terug naar het overzicht