Web1on1

Plan-IT  en Web1on1 zijn een samenwerking aangegaan om het plannen van afspraken en het versturen van herinneringen te verbeteren. De populaire werkplaatsplanner is nu gekoppeld met de messaging software van Web1on1. Voor dealers die met beide pakketten werken scheelt dit werk. En er ontstaan nieuwe mogelijkheden. 

De voordelen:

  1. Meer geboekte werkplaatsafspraken
  2. Sneller klantcontact tijdens de beurt
  3. Gemak door centrale communicatie

 

Boeken van afspraken

Klanten die een chat of app gesprek starten kunnen direct geholpen worden met een werkplaatsafspraak. Omdat de agenda’s gekoppeld zijn kan vanuit een chat of WhatsApp in de werkplaatsplanning gekeken worden. Dankzij deze synchronisatie kunnen afspraken worden ingepland zonder te wisselen van systeem! 

Robert Brouwer van Web1on1: “De Plan-IT  agenda’s staan gekoppeld zodat de beschikbaarheid in beeld is tijdens een chat of app gesprek. En de informatie gaat nu twee kanten op. Medewerkers bij dealers kunnen de werkplaats agenda’s inzien, maar ook gelijk afspraken maken. Zonder zelf in Plan-IT  in te loggen. Ruim 30% van alle chats gaat over aftersales. Consumenten willen gemak en zaken direct regelen. Hiermee neem je drempels weg.”

Na invoer van het kenteken en km-stand kan de afspraak gelijk ingepland worden bij de juiste vestiging. Alle keuzes in Plan-IT zijn beschikbaar, zoals werkzaamheden, vervangend vervoer en natuurlijk datum en tijdstip. 

 

Minder bellen. Meer afspraken.

Het is geen geheim dat een aanzienlijk deel van de mensen afhaakt in online planners. Dat zijn gemiste kansen die je via chat of app contact wel kunt verzilveren. Ook wordt er nog volop gebeld en gemaild. Dat leidt weer tot werkdruk bij medewerkers die deze verzoeken moeten opvolgen. 

Robert Brouwer: “We willen het leven van dealers makkelijker maken. De mogelijkheid om via chat en WhatsApp afspraken te plannen is daarom een welkome aanvulling. Ongeveer 20% van alle werkplaatsafspraken wordt geheel zelfstandig geboekt. Het merendeel zoekt dus nog contact via mail of telefoon. Door planning via messaging kanalen te regelen boek je concrete afspraken, in plaats van leads. Dit scheelt natuurlijk opvolging vanuit after sales teams en KCCs. Die moeten normaal gesproken klanten terugbellen om de afspraak te bevestigen.”

De eerste dealers hebben het plannen via messaging al in gebruik, waaronder een aantal grote VAG dealers. Het maken van afspraken kan door medewerkers worden gedaan, maar ook door afspraak bots.

                                                                                  

Is mijn auto al klaar?

Een andere reden waarom klanten contact zoeken met hun werkplaats is de behoefte aan informatie. Wanneer is mijn auto klaar? Die vraag leidt dagelijks tot veel telefoontjes. Vaak meerdere achter elkaar omdat niet iedereen gelijk bereikbaar is. Door met klanten te appen verlaag je de telefoon druk. 

Leon Wonnink van Plan-IT : “Plan-IT  afspraken zijn zichtbaar in de software van Web1on1. Plan-IT  is de trigger en geeft het seintje. De receptionist heeft het overzicht op lopende gesprekken én de auto’s die in onderhoud zijn. Updates vanuit Plan-IT  worden automatisch verwerkt in de weergave bij Web1on1.”

Zo worden afspraakherinneringen nu automatisch via WhatsApp verstuurd. Daarmee leg je direct contact en blijven klanten tijdens de beurt op de hoogte via hetzelfde WhatsApp gesprek. Appjes worden eerder gelezen dan mailtjes. Dat zorgt voor snellere reacties en een kortere doorlooptijd. En de juiste mensen en teams zijn gelijk op de hoogte.

Robert Brouwer: “We versturen dagelijks automatisch de afspraakherinnering vanuit Plan-IT  via WhatsApp. Ontvangers krijgen in het appje de keuze om via WhatsApp op de hoogte te blijven. Ook kunnen ze tijdens de beurt op vragen reageren of akkoord geven door gewoon met hun dealer te appen. Via onze software sluit alles perfect op elkaar aan. Tot en met het ophalen van de auto. Eenmaal gewend zien we dat een WhatsApp gesprek nooit klaar is. Dat is ultieme marketing, een lopend klantgesprek over sales, support en after sales. Persoonlijk, direct op de mobiel van je klant en altijd beschikbaar”.

 

Valkuil

WhatsApp vervangt de vertrouwde sms en email herinnering vanuit het plansysteem. De planning blijft leidend en geeft het seintje door aan Web1on1. Met deze combinatie maak je als dealer in één keer een grote efficiencyslag in je digitale communicatie. 

De valkuil is om alle berichten binnen je plansysteem te willen beantwoorden. Besef goed dat klanten naderhand via WhatsApp opnieuw contact kunnen zoeken. Het volgende verzoek kan  een supportvraag zijn of zelfs een sales lead! Die wil je niet bij je werkplaats team uit laten komen. Met de automotive messaging oplossing routeer je alle klantvragen naar de juiste teams en systemen.

Lees hier meer over de integratie

Dealers die meer willen weten over de mogelijkheden kunnen contact opnemen met Web1on1 of Plan-IT.

Terug naar Partners